Nyheter

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.
Nyhetsbrevet skickas automatiskt till alla som har eller testar systemet.

Juni

Support och kontakt under sommaren

Vi finns såklart tillgängliga om du vill fråga något eller behöver hjälp under sommaren. Maila till info@serviceprotokoll.se så svarar vi.

Är det akut? 
Ring Börje Kroon på +46 708 66 52 27

Logga Caparol

Ny integration med leverantör – Caparol

Du lägger enkelt till integrationen genom att logga in med ert administratörskonto och gå till gruppinställningar. Scrolla längst ner och välj Lägg till integration.

Personalen på Anytech
Logga till Anytech

Anytech Scandinavia AB

Anytech Scandinavia AB vänder sig till aktörer inom brunnsborrning och horisontalborrning, grundläggning och grundförstärkning. De förser borrbranschen med maskiner och maskinservice samt tillbehör, reservdelar och kompletteringar. De säljer dessutom annat som borraren behöver så som borrutrustning, hammare, foderrör och material för vatten- och energibrunnar.

Vi frågade: Varför valde ni serviceprotokoll.se? Läs deras svar HÄR.

QR-kod som leder till serviceprotokoll.se

QR-kodsfunktionen uppdateras

Vi ser just nu över och standardiserar funktionerna för QR-kod och scanning. Du kommer snart att kunna skapa, skriva ut och sätta upp qr-kod till alla dina objekt. Vilken information som ska finnas i koden kommer du att kunna styra via admin-inställningar.

Maj

Vänstra bilden = sök/filter
Högra bilden = exportera

Filtrera och exportera utvecklas!

Nu kan du ta ut listor över serviceprotokoll, arbetsordrar och avtal.

För serviceprotokoll och arbetsordrar kan du dessutom filtrera exporten så att du får ut precis det du vill ha med på listan!

Klicka på filter-knappen (den med bocken) och välj vad du vill ha med på listan och sedan på export-knappen (ladda-hem). Klart! Nu har du en csv-fil att öppna i ditt kalkylprogram.

För Avtal finns än så länge inget filter att ställa in utan där får du alla avtal. Vad tycker du – ska vi fixa filter där med?

Nu går det snabbare!

Vi har optimerat systemet, fixat lite buggar så det ska gå snabbare. Och så har vi speedat upp sökningen på arbetsorder. Hoppas ni märkt skillnaden!

April

Hmm, hur var det nu igen…?

Brukar du komma ihåg ändringar du gjort? Inte? Du är i gott sällskap!

Nu har vi utvecklat funktionen historik så du kan följa vad som hänt med en order tidigare. Vi har börjat med Artikelregistret men funktionen kommer att finnas på alla delar i systemet så småningom. Kolla längst ner på en artikelpost så hittar du Historik.

Du som är administratör behöver logga in och ge användare rättigheten. Klicka i Visa historik under Övrigt.

Låt dina kunder kolla själva!

Visste du att dina kunder själva kan få logga in på serviceprotokoll.se?

Lägg upp dem som kundanvändare så kan de när de vill logga in för att kolla på protokoll, lägga felanmälningar, läsa av drifttid mm. Vad de ser och kan göra beror på vilka rättigheter du väljer att ge kunden. Kundanvändare kostar inget extra. Du sparar tid och får nöjdare kunder!

Läs om hur Dick Kjellberg använder funktionen kundanvändare.

Gör som Joel – använd Kontaktorder

Är du säljare? Använder du Kontaktorder? Det gör vår säljare Joel. Funktionen är designad för att hjälpa dig att bygga och stärka relationer genom varje steg i din kontakt med kunden. 

Nu finns det en dokumentation kring kontaktorder att kika på och kanske få inspiration att använda!

Bygge av gungställning

Möt DICK KJELLBERGS SERVICE, SPORT & IDROTT – en av våra nöjda kunder

”Jag startade min firma för 8 år, hade inget protokoll och var inte alls intresserad av det där med data. Men när jag fick tipset om serviceprotokoll.se av en bekant åkte jag till Borås och träffade Robin. Jag förklarade för honom hur jag ville ha det och fick ett protokoll efter mina önskemål. Det var helt suveränt och protokollet fungerar skitbra!

Läs hela intervjun med Dick Kjellberg.

Mars

Har ni återkommande arbetsordrar?

Har ni saker som ska göras ofta och regelbundet? Då kan ni välja funktionen återkommande arbetsordrar.

Utgå t ex från en befintlig arbetsorder, klicka på Gör till återkommande och fyll i tidsintervall och eventuellt veckodag då uppdraget ska utföras. En arbetsorder skapas automatiskt.

Du har nya meddelanden i chatten!

Ni använder väl chatten? Har du sett att det dykt upp en liten röd markering när du har nya chattmeddelandet?

Prisfälten i en arbetsorder

Pris nu också i serviceorder!

Nu fungerar priser även i serviceorder och du får med dessa till protokollet.

Det möjliggör att ni kan sätta kostnad för servicen redan när ni planerar den.

Ändringar i Kalendervyn

Genom att hålla inne shift kan du nu dra och släppa en order till flera resurser i kalendern.

Vi har också ändrat så att ordern nu ligger kvar i resurspanelen även när du fördelat ordern till tekniker.

Möt vår kund HÖGTRYCKSCENTER I VÄST AB

Högtryckscenter i Väst AB (HTC) är Svensk generalagent för Goupil elektriska arbetsfordon och för Dynajet högtryckstvättar och är en kompletta leverantör av alla typer av högtryckstvättar. HTC erbjuder även specialanpassade tvätthallar. Detta innebär att du hittar allt från ditt nya elektriska arbetsfordon från Goupil till städmaskiner och skurmaskiner och Glutton, som är en elektrisk torg- och gatudammsugare. HTC tillhandahåller en komplett serviceorganisation för hela sitt sortiment.

Därför valde HTC serviceprotokoll.se:

”Serviceprotokoll.se (som vi i dagligt tal kallar Sepo) är ett väl genomarbetat system för speciellt verkstadsarbeten och det är tydligt att ett stort fokus läggs på att höra vad kunden har för behov samt att ni även är lyhörda på problem/tankar på hur det kan förbättras för just vår miljö. Vi är nöjda med att vi valde Serviceprotokoll.se.”

Tobias Magnusson
VD HTC Högtryckscenter

Vem är Katarina Dorbell?

Katarina fixar med vår hemsida och nyhetsbrevet. I över 20 år drev hon sajten barnensbibliotek.se som vänder sig till barn och unga. Nu är hon egentligen pensionär men tycker fortfarande det är kul att jobba med texter och hemsidor och gillar starkt att få ta sig an ett helt nytt område. På fritiden fixar hon gärna i trädgården eller leker med barnbarnen.

Har du några önskemål eller tips för vår hemsida eller nyhetsbrevet är du välkommen att höra av dig till Katarina.

Februari

Skärmdump från mobil på lagerlistor

Har ni flera lager?
Testa vår nya lagerfunktion!

Tänk att kunna se ert lager och var artiklarna är placerade direkt inne i serviceprotokoll.se! Visst vore det bra? Nu kan ni! Än så länge i en beta-version.

Vårt lagersystem har en unik funktion – att kunna hantera flera lagerlistor, till exempel lager som ligger i era servicebilar!

Dessutom in- och utleveranser, inventeringar och koppling till arbetsordrar. Genom transaktionshistoriken får ni full koll på vad som händer med varorna i lagret.

Lagersystem fungerar ihop med Vismas lagermodul och strax även med Fortnox.

Vill ni testa? Var med och utveckla Lagerfunktionen! Kontakta oss så går vi igenom systemet med er!

Läs mer om Lager.

Skärmdump från mobil på chat

Ny funktion – chat!

Ibland behöver man snabbt nå hela arbetsgruppen med en fråga, ibland bara en kollega. 

Därför har vi tagit fram en chat-funktion. Chatten finns alltid tillgänglig när du är inloggad i systemet och konversationen sparas så länge ni vill och behöver.

Läs mer om chatten.

Vill ni fördjupa era kunskaper i systemet? 

Ni kanske är nyfikna på andra funktioner än de ni använder idag eller vill ha hjälp att hitta fram till ett effektivt arbetsflöde?

Vi erbjuder fortbildning även för er som jobbat i systemet länge. Det finns alltid något att lära, fräscha upp kunskapen kring eller nya funktioner att testa!

Kontakta oss och berätta vad ni vill lära mer om, så ordnar vi en genomgång utifrån era behov.

Oläslig signatur?

Det är inte lätt att skriva digitala signaturer läsligt – faktiskt näst intill ogörligt!

Därför finns nu möjlighet att lägga till ett namnförtydligande vid signering!

Är det du själv som ska signera behöver du inte göra något, namnet finns redan ifyllt. Det är endast när du ber någon annan signera som du behöver skriva in namn.

Hur många?

Vi har lagt till en räknare som visar hur många ordrar/kunder/artiklar som finns när man söker i de olika listorna.

Möt vår kund WTS Machinery Solutions

WTS är en totalleverantör av trucktjänster sedan 1987 som hjälper kunder med allt gällande deras maskinpark, vare sig kunden vill uppdatera eller underhålla sina maskiner. WTS är den självklara partnern för dig som behöver hjälp gällande materialhantering!

Därför valde WTS serviceprotokoll:

”Då vår tidigare leverantör av service-system valde att höja priserna med 300% över en natt så började vi sondera marknaden efter ett nytt system.

Vi kikade på flera olika men när vi såg serviceprotokoll.se insåg vi att vi hittat rätt.

Serviceprotokoll.se passar vår verksamhet perfekt. Det är smidigt att få till kundanpassningar och systemet är mycket användarvänligt.”

Linus Waara
WTS Machinery Solutions

Vem är Cecilia Dorbell?

Cecilia är vår administratör och tar hand om bokföring, löner m.m för både OO Software AB och Hedström & Kroon AB.

Hon har läst ekonomi via BTH (Blekinge Tekniska Högskola) och har arbetat med ekonomi i 6 år. 

På fritiden hänger hon gärna med barnen – Maja och Frans. Hon gillar att träna diverse olika träningsformer, och har nyligen börjat med yoga.

Kontakt Cecilia
E-post cecilia@tryckluftservice.se
Mobil: 070-3674309

PS. Cecilia är Robins svägerska också. DS.

Januari

Nya integrationer!

Nu har vi fixat integration med Visma Business och med Homepal.

På bilden ovan ser du listan med alla tillgängliga integrationer. Du lägger enkelt till integrationen genom att logga in med ett administratörskonto och gå till gruppinställningar.

Nya sidor i användarmanualen

– Symboler och färger – vad står de för?
Så hanterar du gruppinställningar.
Timer – så funkar den.
Ändra dina kontoinställningar.

Har du koll?

Undrar du över en funktion? Glömt vad symbolen betyder eller hur man lägger till ett fält för Egen status? Och var nånstans är det nu igen man byter lösenord?

Kolla om svaret finns i användarmanualen! All dokumentation är inte klar med vi jobbar på – sakta men säkert.

Länk till manualen hittar du (inloggad) överst till höger – under ditt användarnamn. På mobil enhet finns den i Menyn.

En kommentar är alltid bra!

Du har länge kunnat lägga till en kommentarer till en arbetsorder, men nu har vi uppdaterat funktionen lite.

Kommentarer kan ändras eller tas bort, visas för kund eller endast internt.

Det här tipset lades också ut som en Notifikation till alla strax innan jul. Så kommer vi att göra i fortsättningen – så ingen ska missa nya smarta funktioner!

Bläddra-knappar
Bläddra-knappar

Denna symbol finns till höger om en sökruta.
Klicka på den för att filtrera och förfina din sökning.

Bläddra, bläddra

Har du upptäckt att du nu kan bläddra mellan ordrar? Du behöver inte längre backa i webbläsaren för att se nästa order!

När du använt ett filter för att söka fram ordrar och t ex får fram 5 ordrar, så är det dessa 5 du sedan bläddrar mellan. 

Du vet väl hur man filtrerar/sätter sökparametrar för att begränsa ordrar? Klicka på symbolen till höger om en sökruta så får du fram en mängd olika filtermöjligheter.

Vilka du valt syns sedan under sökrutan. På så sätt har du full koll på vad du valt.

Vill du spara ditt filter (gäller arbets- eller serviceordrar) klickar du på Spara inställningar.