Nyheter

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.
Nyhetsbrevet skickas automatiskt till alla som har eller testar systemet.

Februari

Skärmdump från mobil på lagerlistor

Har ni flera lager?
Testa vår nya lagerfunktion!

Tänk att kunna se ert lager och var artiklarna är placerade direkt inne i serviceprotokoll.se! Visst vore det bra? Nu kan ni! Än så länge i en beta-version.

Vårt lagersystem har en unik funktion – att kunna hantera flera lagerlistor, till exempel lager som ligger i era servicebilar!

Dessutom in- och utleveranser, inventeringar och koppling till arbetsordrar. Genom transaktionshistoriken får ni full koll på vad som händer med varorna i lagret.

Lagersystem fungerar ihop med Vismas lagermodul och strax även med Fortnox.

Vill ni testa? Var med och utveckla Lagerfunktionen! Kontakta oss så går vi igenom systemet med er!

Läs mer om Lager.

Skärmdump från mobil på chat

Ny funktion – chat!

Ibland behöver man snabbt nå hela arbetsgruppen med en fråga, ibland bara en kollega. 

Därför har vi tagit fram en chat-funktion. Chatten finns alltid tillgänglig när du är inloggad i systemet och konversationen sparas så länge ni vill och behöver.

Läs mer om chatten.

Vill ni fördjupa era kunskaper i systemet? 

Ni kanske är nyfikna på andra funktioner än de ni använder idag eller vill ha hjälp att hitta fram till ett effektivt arbetsflöde?

Vi erbjuder fortbildning även för er som jobbat i systemet länge. Det finns alltid något att lära, fräscha upp kunskapen kring eller nya funktioner att testa!

Kontakta oss och berätta vad ni vill lära mer om, så ordnar vi en genomgång utifrån era behov.

Oläslig signatur?

Det är inte lätt att skriva digitala signaturer läsligt – faktiskt näst intill ogörligt!

Därför finns nu möjlighet att lägga till ett namnförtydligande vid signering!

Är det du själv som ska signera behöver du inte göra något, namnet finns redan ifyllt. Det är endast när du ber någon annan signera som du behöver skriva in namn.

Hur många?

Vi har lagt till en räknare som visar hur många ordrar/kunder/artiklar som finns när man söker i de olika listorna.

Möt vår kund WTS Machinery Solutions

WTS är en totalleverantör av trucktjänster sedan 1987 som hjälper kunder med allt gällande deras maskinpark, vare sig kunden vill uppdatera eller underhålla sina maskiner. WTS är den självklara partnern för dig som behöver hjälp gällande materialhantering!

Därför valde WTS serviceprotokoll:

”Då vår tidigare leverantör av service-system valde att höja priserna med 300% över en natt så började vi sondera marknaden efter ett nytt system.

Vi kikade på flera olika men när vi såg serviceprotokoll.se insåg vi att vi hittat rätt.

Serviceprotokoll.se passar vår verksamhet perfekt. Det är smidigt att få till kundanpassningar och systemet är mycket användarvänligt.”

Linus Waara
WTS Machinery Solutions

Vem är Cecilia Dorbell?

Cecilia är vår administratör och tar hand om bokföring, löner m.m för både OO Software AB och Hedström & Kroon AB.

Hon har läst ekonomi via BTH (Blekinge Tekniska Högskola) och har arbetat med ekonomi i 6 år. 

På fritiden hänger hon gärna med barnen – Maja och Frans. Hon gillar att träna diverse olika träningsformer, och har nyligen börjat med yoga.

Kontakt Cecilia
E-post cecilia@tryckluftservice.se
Mobil: 070-3674309

PS. Cecilia är Robins svägerska också. DS.

Januari

Nya integrationer!

Nu har vi fixat integration med Visma Business och med Homepal.

På bilden ovan ser du listan med alla tillgängliga integrationer. Du lägger enkelt till integrationen genom att logga in med ett administratörskonto och gå till gruppinställningar.

Nya sidor i användarmanualen

– Symboler och färger – vad står de för?
Så hanterar du gruppinställningar.
Timer – så funkar den.
Ändra dina kontoinställningar.

Har du koll?

Undrar du över en funktion? Glömt vad symbolen betyder eller hur man lägger till ett fält för Egen status? Och var nånstans är det nu igen man byter lösenord?

Kolla om svaret finns i användarmanualen! All dokumentation är inte klar med vi jobbar på – sakta men säkert.

Länk till manualen hittar du (inloggad) överst till höger – under ditt användarnamn. På mobil enhet finns den i Menyn.

En kommentar är alltid bra!

Du har länge kunnat lägga till en kommentarer till en arbetsorder, men nu har vi uppdaterat funktionen lite.

Kommentarer kan ändras eller tas bort, visas för kund eller endast internt.

Det här tipset lades också ut som en Notifikation till alla strax innan jul. Så kommer vi att göra i fortsättningen – så ingen ska missa nya smarta funktioner!

Bläddra-knappar
Bläddra-knappar

Denna symbol finns till höger om en sökruta.
Klicka på den för att filtrera och förfina din sökning.

Bläddra, bläddra

Har du upptäckt att du nu kan bläddra mellan ordrar? Du behöver inte längre backa i webbläsaren för att se nästa order!

När du använt ett filter för att söka fram ordrar och t ex får fram 5 ordrar, så är det dessa 5 du sedan bläddrar mellan. 

Du vet väl hur man filtrerar/sätter sökparametrar för att begränsa ordrar? Klicka på symbolen till höger om en sökruta så får du fram en mängd olika filtermöjligheter.

Vilka du valt syns sedan under sökrutan. På så sätt har du full koll på vad du valt.

Vill du spara ditt filter (gäller arbets- eller serviceordrar) klickar du på Spara inställningar.

Hedström & Kroon AB är ett serviceföretag i Borås som erbjuder helhetslösningar inom tryckluft, syrgas och kvävgas med kunniga servicetekniker som utför service och installationer dygnet runt.

Möt Hedström & Kroon AB

”Spårbarhet och kontinuitet är nyckelord inom allt underhåll. Därför har våra kunder tillgång till alla servicedokument och manualer i  serviceprotokoll.se med personlig inloggning.

Vi utför också läckagesökning med ultraljudsutrustningen och dokumenterar dessa i serviceprotokoll.se med taggning, beskrivning och foto av läckagestället. Genom att sammanställningen finns på webben kan kunden själv redigera åtgärdat läckage.”

Sebastian Kroon
VD/tekniker/säljare

Rasmus Eriksson
Rasmus Eriksson

Kontakta Rasmus
E-post: rasmus@oo-software.se
Telefon: +46 737 66 32 13

Möt Rasmus

Rasmus läste systemarkitektur på Högskolan i Borås tillsammans med Robin. Han har sysslat med spelprogrammering och jobbat på SL:s kundtjänst men anslöt till OO Software för tre år sedan. 

Rasmus jobb är att skapa de nya funktioner som ni efterfrågar, fila på layouten, testa och rätta och göra systemet bättre och bättre.

December

Skötsel av kontorets julgran kräver förstås en serviceorder! Här görs tillsyn av Serviceobjekt: Julgran nr 1. Vattenstatus kontrolleras, funktionskontroll på lampor och utbyte av trasigt pynt. Nu kan det bli jul och julledigt!

Norges flagga

Lansering i Norge!

Det är med stor glädje vi kan berätta att Serviceprotokoll nu också finns tillgängligt för och används av norska kunder. Vi hälsar er varmt välkomna!

Ny smidig funktion när du lägger till artiklar i en order


Nu kan du se och välja bland ”senast använda artiklar.”

På så sätt kan du snabbare lägga till artiklar i en order utan att behöva minnas artikelnummer eller lämna ordern för att kontrollera numret. Mycket smidigt för dig som behöver lägga till samma artiklar ofta!

Som tidigare ser du förstås det valda serviceobjektets artiklar och kan välja också från den listan.

Kontakta Börje:
borje@oo-software.se 
Mobil: 0708 – 66 52 27

Vem är Börje Kroon?

Börje Kroon är serviceteknikern och entreprenören som gärna segelflyger och dyker.

Han arbetar alltid med kunden i fokus, oavsett vad han arbetar med – truckar, mobilkranar och kompressorer. Börje startade Hedström och Kroon AB 1991. När företaget växte blev pappershögarna större och tiden för administration längre. Behovet att börja arbeta effektivare och i en plattform blev stort. Efter mycket letande blev det tydligt att det inte fanns något system som fyllde behoven. 

“En sommar på Borås segelflygklubb, frustrerad över att sakna kunskap i programmering, frågade jag ‘Finns det någon som kan programmera här?’ Det gjorde det! För där satt Robin, nyexaminerad systemarkitekt. Så började mitt och Robins samarbete för att utveckla det som idag är Serviceprotokoll.se. En fantastisk rolig resa!

Börje Kroon

Avesta Elcenter

Därför använder Avesta Elcenter Serviceprotokoll.se


“Vi använder EDI-kopplingar från leverantörer och får på detta sätt enkelt över allt material på arbetsordrar (AO) samtidigt som montörerna enkelt rapporterar in tiden på AO. Detta kortar ner tiden för faktureringen och vi får snabbare in betalningen.”

Daniel Assmundson
VD Avesta Elcenter AB

Läs mer om Avesta Elcenter under Våra kunder

November


Vi har flyttat! Inte så långt, bara en bit söderut på samma gata i Borås – Katrinedalsgatan 53. Det är lite provisoriskt än så länge. Men ni är välkomna att besöka oss, när corona-restriktionerna lättat!

Från vänster: Rasmus, Robin och Joel. Börje var inte på kontoret just när foto togs.

Skärmdump från Inköpsorder


HELT NY FUNKTION!

Inköpsorder


Inköpsmodulen hanterar de löpande inköpen till företaget. Som vanligt har man full spårbarhet och historik.

Du hittar inköpsorder under Utför. Där kan du snabbt lägga till en inköpsorder, skicka iväg den via epost, skriva ut den, ladda upp bifogade filer mm. Det går också att lägga till en inköpsorder direkt via en arbetsorder.

Ser du inte inköpsorder i Menyn? Prata med den hos er som har hand om administratörskontot.

Administratörer! För att nya funktionen ska visas behöver du logga in och ge era användare rättigheten att skapa, visa mm. Läs hur du gör HÄR.

Ladda upp fler filer samtidigt

Nu kan du ladda upp flera dokument samtidigt och istället för en textlänk ser du en tumnagelbild på dokumentet.
Lättare att hitta rätt dokument!

Så här kan det se ut om du laddar upp foton via din mobil. Perfekt om du fotat av en skadad enhet t ex.

QSR – en av våra kunder


QSR är ett serviceföretag som lagar alla maskiner i köken på de stora fastfoodkedjorna såväl som den lilla glasskiosken och alla däremellan. 

”Vi är flera tekniker ute på fältet, dessutom spridda över landet, och vi sökte ett system som är lätt att jobba med, både på fältet och i efterarbetet att förvandla jobbet till en faktura.”

”Serviceprotokoll växer och förbättras ständigt, det är ju fantastiskt bra!”
Läs mer under Våra kunder.

Egendefinierade fält

Tips till administratörer


I förra nyhetsbrevet berättade vi att du som är administratör kan skapa egna fält (egendefinierade fält) i Arbetsordrar. Har du testat än?

Nu har vi fixat så det även går att skapa egendefinierade fält för Kund och Anläggning! 

Det går också att lägga till förslag på innehåll i fältet du skapat. På så sätt får de som lägger in information stöd och ni får en formalisering av uttryck som används.

Vem är Joel Larsson?


Joel startade sin resa som kundtjänstmedarbetare på Tele2, har jobbat som gruppchef på Scandics centralbokning och är även en meriterad IT-tekniker med erfarenhet som konsult på Navipro. Därefter startade resan inom sälj och han är nu Serviceprotokolls säljare.

Joel är sedan 2018 pappa till Hugo. Det stora fritidsintresset utöver familj och jobb är att träna Crossfit.

Kontakta Joel: joel@oo-software.se Mobil: 0760 – 34 25 27

Oktober

Planeraren. Här ser man färgkoderna.

Planeraren

I Planeraren kan du planera och fördela arbetet på ett enkelt och effektivt sätt. 

I fliken Resurs (i högra delen av skärmen) ser du alla ordrar från er Att göra-lista. Bara att klicka och dra in en order i planeraren för att lägga schema!

På sidan ser du också tillgängliga medarbetare och kan lätt fördela arbetet mellan era tekniker. Genom att ge medarbetarna olika färger får du snabbt en bra överblick över vem som tilldelats en arbets- eller serviceorder.

Nytt är också att du kan välja mellan att visa en vecka eller en månad. 

Exempel på en färgkodad tidsrapport.

Läs mer om Tidsrapport

Tidsrapport


Inte ny, men vi har gjort tidsrapporten tydligare genom att ge tidsrapporttyperna (t ex vabb, övertid, restid) olika färger. Som inloggad som administratör kan du klicka på Ändra typer om du vill välja andra färger än de förinställda. 

Exportfunktionen är uppdaterad och kan göras till Excel och till Visma för er som använder det systemet.

Här ser man ett egendefinierat fält
Här ser man ett egendefinierat fält.

Läs mer om Egendefinierade fält

Tips till administratörer

Egna definitioner

Som administratör kan du nu sätta upp egna definitioner i arbetsorder för just era specifika behov av fält. Kanske behöver ni ett fält för Särskilda upplysningar, avdelning eller Typ av fastighet? Inga problem!

Undergrupper

Som administratör kan du dela in resurser i grupper och undergrupper (t ex arbetslag, geografiska områden mm). Det gör det lättare att hantera och få en bra överblick över till exempel arbetslag och enheter.

Robin Dorbell

Kontakta Robin: robin@oo-software.se Mobil: 0730 – 22 55 04

Vem är Robin Dorbell?

Robin är systemarkitekt med ett brinnande intresse för optimering och simplifiering. 2014 byggde han grunden till det som nu är serviceprotokoll.se. Samtidigt har han konsultuppdrag för ett flertal företag i Borås.

På fritiden flyger han, både segel- och motorflyg och utbildar nya segelflygare inom Borås Segelflygklubb. Nyaste hobbyn är klättring! 

En av Myhrvolds servicetekniker vid sin bil
En av Myhrvolds servicetekniker vid sin bil

Möt en av alla våra kunder –Myhrvold Nordic AB

Myhrvold Nordic AB marknadsför, levererar och utför service på utrustning till Dagligvaruhandel, Livsmedelsindustri och Storkök.

Så här svarar de på frågan: Vad är det bästa med Serviceprotokoll.se?

”Serviceprotokoll.se ger oss en god plattform som möjliggör att servicen mot kund hamnar i fokus. Rätt delar, rätt pris och arbetstidsdebiteringen blir korrekt och som oftast direkt godkänd av kund på plats med den digitala signeringen.”

Logga och länk till Myhrvold Nordic AB


Nyheter september

Börje, Robin, Joel och Rasmus
Här är gänget bakom Serviceprotokoll.se – Börje Kroon, Robin Dorbell, Joel Larsson och Rasmus Eriksson.

Nu finns det ett nyhetsbrev från Serviceprotokoll.se! En gång per månad tänker vi höra av oss till er som använder tjänsten och berätta om nya funktioner, uppdateringar, tips och tricks, nya kunder mm.

Vill du också få nyhetsbrevet direkt till din e-post? Hör av dig till joel@oo-software.se

NYTT – Sortera listor som du vill!

Så ändrar du sorteringen i en lista

Vill du ändra på sorteringen i din att-göra-lista eller i olika register i systemet? Nu kan du det! Klicka på listsymbolen (tre vågräta streck) och sortera på många olika sätt – kund, anläggning, kategori, status mm.
Här hittar du mer om listvyn.

De små symbolerna i högra övre hörnet syns när du är inloggad

Vad är på G?

Just nu växer två nya funktioner fram – Chatt (pratbubblan i bilden ovan) och Lager. Med chatten kan ni lätt hålla kontakt med varandra inom olika arbetsgrupper.
Lager-funktionen tas fram till er som hanterar egna lager. Båda funktionerna kommer att lanseras inom kort. 

Serviceprotokoll.se innehåller många funktioner. Har du koll på alla? Under Funktioner hittar du mer info.