Nyheter

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.
Nyhetsbrevet skickas automatiskt till alla som har eller testar systemet.

November

Välkommen

Vi hälsar Balton AB varmt välkommen som kund hos oss!

Balton erbjuder fastighetsnära tjänster för mindre verksamheter. Besök Balton ABs hemsida.

Fixa QR- och streckkoder!

Nu är Rasmus klar med översynen och utvecklingen av utskriftsfunktionen för QR- och streckkoder! Sätt igång och märk upp era serviceobjekt och artiklar!

Du kan t ex:
Scanna koden på ett objekt för att få information om objektet.

Scanna en artikel när du är inne på en order så läggs artikeln till på ordern.

Läs allt om hur du skriver ut och formger era QR- och streckkoder.

Tvingande egenkontroll

Egenkontroll kan nu ställas in som tvingande. Det innebär att en egenkontroll öppnas och måste utföras när tekniker öppnar ett serviceprotokoll.

För att välja denna funktion:
Logga in med ert admin-konto, gå till Modulinställningar – Serviceprotokollsinställningar och lägg de egenkontroller som ska vara tvingande där.

Läs mer om att använda mallar såsom egenkontroll.

Fält där du lägger till mer uppgifter om en anläggning

Ni efterlyste! Vi fixade!

Ni önskade att snabbt kunna lägga till adress för en ny anläggning på service– och arbetsordrar. Det fixade vi såklart!

Klicka på +Lägg till ny anläggning inne på en order så öppnas ett adressfält.

Därifrån kan du också komma vidare till Anläggningsregistret om du skulle vilja lägga till ännu mer uppgifter om anläggningen.

Läs mer om att lägga till anläggning på en arbetsorder eller en serviceorder.

Sätt status snabbare

Nu kan du sätta status på flera punkter samtidigt i ett serviceprotokollet om servicepunkterna ligger under en och samma rubrik.

Övre delen visar en grupp av servicepunkter som du sätter status på samtidigt. Nedre blåa fältet visar en servicepunkt där du sätter status för varje punkt.

Läs mer om hur du skapar en servicemall med servicepunkter.

Oktober

Offert, teckning

Nu kan du snabbt skriva ihop en offert!

Offert-funktionen hjälper dig att snabbt skriva ihop en offert med alla nödvändiga uppgifter. Du hittar funktionen under Utför.

Offerten kan du sedan skriva ut/spara t ex som pdf.

När kunden godkänt offerten genererar du med ett enda klick en arbetsorder.

Enklare kan det inte bli!

Läs mer om offert.

Lars Käck Henrikssons Måleri

Henrikssons Måleri AB valde Serviceprotokoll.se

Lars Käck arbetar för Henrikssons Måleri AB i Viskafors. Måleribranschen är ett nytt område för oss på Serviceprotokoll.se. Så vad tycker Lars om systemet nu när han arbetat med det en tid?

”Det är riktigt, riktigt bra. Nu har jag koll på sakerna och ser vad jag gjort på ett arbete. Alla på firman kan se vad som gjorts och vem som gjort det.

Jag lägger själv snabbt upp nya jobb, som idag när jag fick nya uppdrag av en kund utskrivna på papper. Kunden finns redan i registret med alla uppgifter så det går snabbt.

Vår leverantör av färger, Caparol, är kopplad till serviceprotokoll och jag beställer det jag behöver direkt på arbetsordern. Allting hamnar automatiskt på rätt order.”

Läs hela intervju under Våra kunder.

Fixa en sidfot!

Nu kan du lägga till och redigera en sidfot för utskrifter av ordrar!

Bara att fylla i det ni vill ha med  i sidfoten – webbadress, e-post, telefonnummer, organisationsnummer, bank/postgiro-nummer …

Inställningar för sidfoten gör du genom att logga in med ert admin-konto. Modulinställningar – Utskriftsinställningar. Läs mer under Grupp- och modulinställningar.

Skriv avtal!

Tips till er som använder funktionen Avtal.

I Avtal kan du t ex:

  • Autogenerera fakturaunderlag. Genereringen av avtal sker på det intervall som du angivit under ”faktureras” på avtalet.
  • Lägga till serviceobjekt och villkor för t ex ett räkneverk.  
  • Generera försäljningsordrar.
  • Se arbetsordrar och service utförda under avtalstiden.

Och förstås en massa annat! Läs mer om avtal.

September

In English please!

Need information about all the various features in the system in English? Translation in progress! Visit Serviceprotocol.com and click on Features

When you sign into the system the default language is Swedish. Change settings to English by clicking on your user name and choose your preferred language under ”Språk”.

Arbetet med att översätta informationen om alla funktioner på Serviceprotokoll.se pågår som bäst. Den engelskspråkiga sajten heter serviceprotocol.com.

Underlätta för era kunder – lägg en länk till felanmälan på er hemsida!

Varför inte lägga en länk till Felanmälan i serviceprotokoll.se på er hemsida? Era kundanvändare hittar lätt rätt för att lägga in sin felanmälan.

Så gör till exempel Aveio AV-Teknik AB. I menyn för Support finns en länk direkt till felanmälan i Serviceprotokoll.se (kallas Kundportal). Med Aveios logga förstås så kunden känner igen sig.

Vill ni göra likadant, hör av er så fixar vi er inloggningssida!

Därför valde Aveio Serviceprotokoll.se.

Har ni koll på de nya reglerna för hantering av farligt avfall?

”Från den 1 november 2020 ska verksamheter rapportera in antecknade uppgifter om farligt avfall till ett avfallsregister hos Naturvårdsverket. Detta kan göras antingen via en e-tjänst eller genom att ansluta sitt verksamhetssystem till ett API.”

Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.

Vi jobbar just nu med att ansluta oss till Naturvårdsverkets API-tjänst så att ni ska kunna sköta rapporteringen smidigt inifrån serviceprotokoll.se.

Juni

Logga Caparol

Ny integration med leverantör – Caparol

Du lägger enkelt till integrationen genom att logga in med ert administratörskonto och gå till gruppinställningar. Scrolla längst ner och välj Lägg till integration.

Personalen på Anytech
Logga till Anytech

Anytech Scandinavia AB

Anytech Scandinavia AB vänder sig till aktörer inom brunnsborrning och horisontalborrning, grundläggning och grundförstärkning. De förser borrbranschen med maskiner och maskinservice samt tillbehör, reservdelar och kompletteringar. De säljer dessutom annat som borraren behöver så som borrutrustning, hammare, foderrör och material för vatten- och energibrunnar.

Vi frågade: Varför valde ni serviceprotokoll.se? Läs deras svar HÄR.

Maj

Vänstra bilden = sök/filter
Högra bilden = exportera

Filtrera och exportera utvecklas!

Nu kan du ta ut listor över serviceprotokoll, arbetsordrar och avtal.

För serviceprotokoll och arbetsordrar kan du dessutom filtrera exporten så att du får ut precis det du vill ha med på listan!

Klicka på filter-knappen (den med bocken) och välj vad du vill ha med på listan och sedan på export-knappen (ladda-hem). Klart! Nu har du en csv-fil att öppna i ditt kalkylprogram.

För Avtal finns än så länge inget filter att ställa in utan där får du alla avtal. Vad tycker du – ska vi fixa filter där med?

Nu går det snabbare!

Vi har optimerat systemet, fixat lite buggar så det ska gå snabbare. Och så har vi speedat upp sökningen på arbetsorder. Hoppas ni märkt skillnaden!

April

Hmm, hur var det nu igen…?

Brukar du komma ihåg ändringar du gjort? Inte? Du är i gott sällskap!

Nu har vi utvecklat funktionen historik så du kan följa vad som hänt med en order tidigare. Vi har börjat med Artikelregistret men funktionen kommer att finnas på alla delar i systemet så småningom. Kolla längst ner på en artikelpost så hittar du Historik.

Du som är administratör behöver logga in och ge användare rättigheten. Klicka i Visa historik under Övrigt.

Låt dina kunder kolla själva!

Visste du att dina kunder själva kan få logga in på serviceprotokoll.se?

Lägg upp dem som kundanvändare så kan de när de vill logga in för att kolla på protokoll, lägga felanmälningar, läsa av drifttid mm. Vad de ser och kan göra beror på vilka rättigheter du väljer att ge kunden. Kundanvändare kostar inget extra. Du sparar tid och får nöjdare kunder!

Läs om hur Dick Kjellberg använder funktionen kundanvändare.

Gör som Joel – använd Kontaktorder

Är du säljare? Använder du Kontaktorder? Det gör vår säljare Joel. Funktionen är designad för att hjälpa dig att bygga och stärka relationer genom varje steg i din kontakt med kunden. 

Nu finns det en dokumentation kring kontaktorder att kika på och kanske få inspiration att använda!

Bygge av gungställning

Möt DICK KJELLBERGS SERVICE, SPORT & IDROTT – en av våra nöjda kunder

”Jag startade min firma för 8 år, hade inget protokoll och var inte alls intresserad av det där med data. Men när jag fick tipset om serviceprotokoll.se av en bekant åkte jag till Borås och träffade Robin. Jag förklarade för honom hur jag ville ha det och fick ett protokoll efter mina önskemål. Det var helt suveränt och protokollet fungerar skitbra!

Läs hela intervjun med Dick Kjellberg.

Mars

Har ni återkommande arbetsordrar?

Har ni saker som ska göras ofta och regelbundet? Då kan ni välja funktionen återkommande arbetsordrar.

Utgå t ex från en befintlig arbetsorder, klicka på Gör till återkommande och fyll i tidsintervall och eventuellt veckodag då uppdraget ska utföras. En arbetsorder skapas automatiskt.

Du har nya meddelanden i chatten!

Ni använder väl chatten? Har du sett att det dykt upp en liten röd markering när du har nya chattmeddelandet?

Prisfälten i en arbetsorder

Pris nu också i serviceorder!

Nu fungerar priser även i serviceorder och du får med dessa till protokollet.

Det möjliggör att ni kan sätta kostnad för servicen redan när ni planerar den.

Ändringar i Kalendervyn

Genom att hålla inne shift kan du nu dra och släppa en order till flera resurser i kalendern.

Vi har också ändrat så att ordern nu ligger kvar i resurspanelen även när du fördelat ordern till tekniker.

Möt vår kund HÖGTRYCKSCENTER I VÄST AB

Högtryckscenter i Väst AB (HTC) är Svensk generalagent för Goupil elektriska arbetsfordon och för Dynajet högtryckstvättar och är en kompletta leverantör av alla typer av högtryckstvättar. HTC erbjuder även specialanpassade tvätthallar. Detta innebär att du hittar allt från ditt nya elektriska arbetsfordon från Goupil till städmaskiner och skurmaskiner och Glutton, som är en elektrisk torg- och gatudammsugare. HTC tillhandahåller en komplett serviceorganisation för hela sitt sortiment.

Därför valde HTC serviceprotokoll.se:

”Serviceprotokoll.se (som vi i dagligt tal kallar Sepo) är ett väl genomarbetat system för speciellt verkstadsarbeten och det är tydligt att ett stort fokus läggs på att höra vad kunden har för behov samt att ni även är lyhörda på problem/tankar på hur det kan förbättras för just vår miljö. Vi är nöjda med att vi valde Serviceprotokoll.se.”

Tobias Magnusson
VD HTC Högtryckscenter

Februari

Skärmdump från mobil på lagerlistor

Har ni flera lager?
Testa vår nya lagerfunktion!

Tänk att kunna se ert lager och var artiklarna är placerade direkt inne i serviceprotokoll.se! Visst vore det bra? Nu kan ni! Än så länge i en beta-version.

Vårt lagersystem har en unik funktion – att kunna hantera flera lagerlistor, till exempel lager som ligger i era servicebilar!

Dessutom in- och utleveranser, inventeringar och koppling till arbetsordrar. Genom transaktionshistoriken får ni full koll på vad som händer med varorna i lagret.

Lagersystem fungerar ihop med Vismas lagermodul och strax även med Fortnox.

Vill ni testa? Var med och utveckla Lagerfunktionen! Kontakta oss så går vi igenom systemet med er!

Läs mer om Lager.

Skärmdump från mobil på chat

Ny funktion – chat!

Ibland behöver man snabbt nå hela arbetsgruppen med en fråga, ibland bara en kollega. 

Därför har vi tagit fram en chat-funktion. Chatten finns alltid tillgänglig när du är inloggad i systemet och konversationen sparas så länge ni vill och behöver.

Läs mer om chatten.

Vill ni fördjupa era kunskaper i systemet? 

Ni kanske är nyfikna på andra funktioner än de ni använder idag eller vill ha hjälp att hitta fram till ett effektivt arbetsflöde?

Vi erbjuder fortbildning även för er som jobbat i systemet länge. Det finns alltid något att lära, fräscha upp kunskapen kring eller nya funktioner att testa!

Kontakta oss och berätta vad ni vill lära mer om, så ordnar vi en genomgång utifrån era behov.

Oläslig signatur?

Det är inte lätt att skriva digitala signaturer läsligt – faktiskt näst intill ogörligt!

Därför finns nu möjlighet att lägga till ett namnförtydligande vid signering!

Är det du själv som ska signera behöver du inte göra något, namnet finns redan ifyllt. Det är endast när du ber någon annan signera som du behöver skriva in namn.

Hur många?

Vi har lagt till en räknare som visar hur många ordrar/kunder/artiklar som finns när man söker i de olika listorna.

Möt vår kund WTS Machinery Solutions

WTS är en totalleverantör av trucktjänster sedan 1987 som hjälper kunder med allt gällande deras maskinpark, vare sig kunden vill uppdatera eller underhålla sina maskiner. WTS är den självklara partnern för dig som behöver hjälp gällande materialhantering!

Därför valde WTS serviceprotokoll:

”Då vår tidigare leverantör av service-system valde att höja priserna med 300% över en natt så började vi sondera marknaden efter ett nytt system.

Vi kikade på flera olika men när vi såg serviceprotokoll.se insåg vi att vi hittat rätt.

Serviceprotokoll.se passar vår verksamhet perfekt. Det är smidigt att få till kundanpassningar och systemet är mycket användarvänligt.”

Linus Waara
WTS Machinery Solutions

Januari

Nya integrationer!

Nu har vi fixat integration med Visma Business och med Homepal.

På bilden ovan ser du listan med alla tillgängliga integrationer. Du lägger enkelt till integrationen genom att logga in med ett administratörskonto och gå till gruppinställningar.

Nya sidor i användarmanualen

– Symboler och färger – vad står de för?
Så hanterar du gruppinställningar.
Timer – så funkar den.
Ändra dina kontoinställningar.

Har du koll?

Undrar du över en funktion? Glömt vad symbolen betyder eller hur man lägger till ett fält för Egen status? Och var nånstans är det nu igen man byter lösenord?

Kolla om svaret finns i användarmanualen! All dokumentation är inte klar med vi jobbar på – sakta men säkert.

Länk till manualen hittar du (inloggad) överst till höger – under ditt användarnamn. På mobil enhet finns den i Menyn.

En kommentar är alltid bra!

Du har länge kunnat lägga till en kommentarer till en arbetsorder, men nu har vi uppdaterat funktionen lite.

Kommentarer kan ändras eller tas bort, visas för kund eller endast internt.

Det här tipset lades också ut som en Notifikation till alla strax innan jul. Så kommer vi att göra i fortsättningen – så ingen ska missa nya smarta funktioner!

Bläddra-knappar
Bläddra-knappar

Denna symbol finns till höger om en sökruta.
Klicka på den för att filtrera och förfina din sökning.

Bläddra, bläddra

Har du upptäckt att du nu kan bläddra mellan ordrar? Du behöver inte längre backa i webbläsaren för att se nästa order!

När du använt ett filter för att söka fram ordrar och t ex får fram 5 ordrar, så är det dessa 5 du sedan bläddrar mellan. 

Du vet väl hur man filtrerar/sätter sökparametrar för att begränsa ordrar? Klicka på symbolen till höger om en sökruta så får du fram en mängd olika filtermöjligheter.

Vilka du valt syns sedan under sökrutan. På så sätt har du full koll på vad du valt.

Vill du spara ditt filter (gäller arbets- eller serviceordrar) klickar du på Spara inställningar.