Nyheter

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.
Nyhetsbrevet skickas automatiskt till alla som har eller testar systemet.

Utveckling och uppdateringar hittar du också i vår Dokumentation under Systemuppdateringar.

September

Varmt välkommen – The First Impression Company!

”Oavsett vilket sorts möte så står det alltid kaffe på bordet”.

The First Impression Company hjälper företag att skapa ett första intryck genom att leverera, ansvara för installation och inställningar samt serva kaffeapparater och varor som hör till.

Vi är så glada att ni valt Serviceprotokoll.se för att hålla reda på er service.

Citatet är från The First Impression Companys hemsida.

Tobias, Joel, Rasmus, Robin och Börje.

Fika med oss?

Vårt kontor behövde lite uppfräschning och framförallt möjlighet att fixa kaffe. Nu är renovering klar! Vi har nu också möjlighet att ha mindre möten på vårt kontor.

Har du vägarna förbi Katrinedalsgatan 53 är du hjärtligt välkommen att titta in till oss! Vi lyssnar förstås på The First Impression Company och ser till att ha färskt kaffe!

Hitta till oss

Nyheter i korthet

Kontaktorder: Sorteras på planerad datum istället för på skapad datum.

Tidsrapport: Om det finns osparad tid på en order adderas den till tidsrapporten vid laddning.

Offert: Lagt till möjlighet att skicka offerten direkt från offerten med e-post.

Listvyn för Försäljningsorder visar netto, totalt och TB.

Serviceprotokoll: Ändra information om serviceobjektet genom att klicka på pennsymbolen så öppnas en snabbväg att ändra och lägga till information om objektet.

Vi har lagt till integrationsmöjlighet till affärssystemen PEAccounting och Pyramid.

I Systemuppdateringar lägger vi fortlöpande in nya uppdateringar.

Exempel på kommentarsfält

Kommentarsfält på serviceorder

Nu finns det ett kommentarsfält på serviceorder och serviceprotokoll, precis som det du redan är van vid på arbetsorder.

Kommentarerna kan ändras eller tas bort, visas för kund eller endast internt.

Du vet väl att du också kan låta dina kundanvändare skriva och svara på kommentarer på ”sina” ordrar? Tilldelad tekniker får en notifikation när en kommentar är inlagd av kunden.

Läs mer om serviceorder / Läs mer om kommentarer

Klona serviceobjekt – ny användarrättighet

Nu kan ni välja vilka användare i er grupp som ska ha rättighet att klona ett serviceobjekt. 

För att ställa in denna rättighet behöver ni logga in med ert admin-konto, välja medarbetaren som ska ha denna rättighet och klicka på Ändra rättigheter. Under rubriken Serviceobjekt hittar du knappen Klona.

Läs mer om serviceobjekt

Joel Larsson

Joel tillbaka på 100%

Nu har lille Malte börjat på förskola och vår säljare Joel är tillbaka på fulltid.

Boka gärna in ett möte så berättar han om fördelarna med att använda Serviceprotokoll.se och visar hur systemet fungerar. Live eller via nätet efter era önskemål.

Du når Joel på tel 033-323 31 33 eller e-post joel@serviceprotokoll.se

Augusti

Logga för Jape AB

Varmt välkomna Jape AB laserservice!

Jape AB säljer samt utför service och underhåll på Bystronic Lasermaskiner.

Läs mer på Jape AB´s hemsida

Vi välkomnar ME Storkök som kund hos oss!

Exempel på egen text i bokningsmeddelande

Epost/SMS-funktioner

Har du sett att det nu går att skicka SMS från Serviceprotokoll.se?

I vårt system finns många olika sätt att kommunicera med kunder och internt. I vår Dokumentation finns nu en hel sida med tips på alla möjligheter för epost och SMS.

Till sidan Epost/SMS-funktioner

Juni

Välkomna Port & Industriservice

Vi är glada över att kunna hälsa Magnus och Niclas som driver Port & Industriservice i Ljungby välkomna som kund hos oss.

Logga för Port & Industriservice Ljungby

Port & Industriservice hemsida

Vi välkomna Sydsvenska truckservice som kund hos oss!

”Sydsvenska Tryckluftsservice AB erbjuder total service och reparation av mobila och stationära kompressorer och kompressoranläggningar, allt från sjukhus,tandläkare tung industri, mjölkbönder och brunnsborrare.”

Sydvenska truckservice hemsida.

Fri klarmarkering i tidsrapport 

Frustrerad över att en tidsrapport inte kan klarmarkeras för att fördelade timmar ej överensstämmer med inlagd arbetstid? Vi fixade en ny inställning ni kan testa. Men den går det att klarmarkera även om tiderna inte stämmer. Information om differensen anges fortfarande.

Gör så här:

  1. 1.Logga in med ert admin-konto.
  2. 2. Klicka på Ändra tidsrapportinställningar under Modulinställningar.
  3. 3. Klicka i  Fri klarmarkering under Vyinställningar.

Läs mer om Tidsrapport.

Bättre koll på boknings-bekräftelser

Att hantera bokningsbekräftelse på ordrar har blivit smidigare. Nu ser du när en bokningsbekräftelse har skickats till kontaktpersonen på ordern, om bokningen ändrats efter att bekräftelse skickats samt kan skicka direkt från detaljvyn på en order. 

I bokningsbekräftelsen har vi dessutom lagt till ordernumret.

Läs mer om bokningar i Dokumentationen om Arbetsorder.

Mobilvy där man ser info om objektet man är på

På vilket uppdrag är jag?

För att göra det lite tydligare var du är i en order la vi till en informationsruta längst upp som anger vilket uppdrag du är på (serviceobjektet + beskrivningen av uppdraget). Trycker du på rutan så kommer du längst upp på uppdraget.

Rutan finns endast i mobil.

Se faktura direkt på en arbetsorder

För er som har integration med Fortnox finns nu en snabbväg att se en faktura. 

Längst ner på en fakturerad arbetsorder finns en länk ”Visa faktura”.

Fakturan visas som pdf. 

Koppla ett avtal till uthyrning

Uthyrning är under utveckling och det tillkommer funktionen lite då och då. Så nu kan du lägga till ett avtal eller en försäljningsorder på en bokad uthyrning.

Klicka på bokningen och välj det du vill skapa. Objektet, kunden och datum fylls i automatiskt i den skapade ordern eller avtalet. 

Läs mer om Uthyrning.

Välkommen Brandservice Örestads Brandtjänst AB!

Brandservice Örestads Brandtjänst AB erbjuder olika typer av brandskyddsredskap, förser sina kunder med utrymningsplaner och annat brandmaterial. De håller även i praktisk och teoretisk brandskyddsutbildning i hela Skåne.

Brandservice Örestads Brandtjänst AB´s hemsida

Maj

Nu kan kundanvändare lägga och svara på kommentarer. I exemplet här har vi maskerat kundanvändarens användarnamn av säkerhetsskäl.

Kundanvändare:
Layout- och funktionsändringar

En ny rättighet för kundanvändare är tillagd: Visa bruttopriser.
För att ställa in rättigheten till en kund gör så här:

  • Leta upp kunden
  • klicka på kundanvändarens epost
  • välj Ändra rättigheten.

Vi passade samtidigt på att snygga till och förenkla rättighetssidan.

Dessutom kan en kundanvändare nu skriva egna och svara på kommentarer på ”sina” ordrar. Tilldelad tekniker får en notifikation när en kommentar är inlagd av kunden.

Utvecklingsförslaget fick vi från en av våra kunder – IMA Pump. Tack för alla bra förslag vi får in!

Symbol för uppdatering - två pilar i cirkel

Få full koll på utvecklingen av Serviceprotokoll.se

För att ge er snabbare information om vilka uppdateringar och utvecklingar som sker finns nu sidan Systemuppdateringar.

Sidan hittar du under Support Dokumentation. Är du inloggad – klicka på länken Användarmanual.

Listan uppdateras i slutet av varje vecka. Nedan ser du några exempel på uppdateringar publicerade på sidan Systemuppdateringar.

Nyheter i korthet

Det går nu att ange räkneverk  Gruppens modeller. Läs mer i Dokumentationen.

Från Planeraren / Uthyrning kan du skapa ett avtal eller inköpsorder direkt på en bokning. Läs mer i Dokumentationen.

I listvyer kan du välja att sortera på kategorin TB (totalpris).

När du skapat en offert och från den genererar en försäljningsorder skapas också en följesedel som kan skrivas ut. Villkor mm från offerten kommer automatiskt med på följesedeln.

Lager. Sökning på kommentar möjlig.

Kundregister. Karta som visar kundens anläggningar tillagd. Tänk på att tillåta Platstjänster i din webbläsare. Om du inte ser kartan kontakta oss så öppnar vi funktionen.

Hämta info direkt från Bolagsverket

När du lägger till en ny kund kan du hämta företagets namn och adress automatiskt från Bolagsverket. Skriva in organisationsnummer för kunden och klicka sedan på förstoringsglaset. Klart!

Ytterligare information kommer att kunna hämtas automatiskt – när/om Bolagsverket lägger till det i sitt API.

Gustaf Björkman på Besiktningsbolaget
Gustaf Björkman på Besiktningsbolaget.

Därför valde Besiktningsbolaget Serviceprotokoll.se

Kan ett besiktningsbolag ha nytta av Serviceprotokoll.se? Vi pratade med Gustaf Björkman på Besiktningsbolaget som jobbat med vårt system ett drygt halvår.

Vi har länge letat efter ett sätt att strukturera servicen av de avfuktare som vi har installerat ute hos kunder, t ex i krypgrunder. Av en tillfällighet fann vi Serviceprotokoll och insåg att tjänsten kunde hjälpa oss med allt från strukturering, planering och serviceprotokoll. 

Läs hela intervjun med Gustaf.

Logga Elektrokök

Elektrokök Storköksservice AB använder nu Serviceprotokoll. Varmt välkomna i gänget!

Elektrokök storköksservice erbjuder service & reparationer i Borås med omnejd och är auktoriserad servicepartner till de flesta marknadsledande tillverkarna inom storkök som t.ex Rational, Getinge, Wexiödisk, Hobart .

Elektroköks hemsida

April

Möt en av alla våra kunder – Johan på VS Truck

Jag använder register väldigt mycket för att hitta kunder och objekt snabbt och det går smidigt att skapa ordrar utifrån registerna.

Följ med oss till VS Truck i Viareds industriområde i Borås och träffa fältservicetekniker Johan Skoglund. Johan har över 20 års erfarenhet som tekniker. 

Läs intervjun med Johan

Tobias Davidov

Vi har fått en ny medarbetare!

Tobias Davidov har lång erfarenhet inom digital marknadsföring i en rad olika roller och branscher. Hos oss arbetar han främst med försäljning men även marknadsföring. 

Största delen av fritiden ägnas åt familjen och barnen Elliot och Vilgot, annars gillar han att arbeta praktiskt, snickrar gärna hemma eller bygger om motorcyklar. 

tobias@serviceprotokoll.se
mobil: 0706 69 43 00

Nyheter i korthet

Kundkommentarer

Kundanvändaren kan skriva och svara på kommentarer. Som vanligt kan endast den som skrivit kommentaren eller en administratör ta bort kommentaren. Den som tilldelats ordern får ett mail om att en kommentar lagts till.
Läs mer om att lägga till kundanvändare.

Ny sökmöjlighet

Du kan nu söka på kontaktperson och i Kundregistret.

Plocklista

Rasmus har städat plocklista/beställningslistan (pdf) lite. Fler designändringar av ALLA utskrifter är på g. 

Menyproblem?

Har du också problem med dropdown-menyerna när du använder Iphone? Nu har Joel klurat ut hur man löser det. Se Fix & trix-sidan så får du instruktioner.

Ställ in antal/värde då du vill ha en signal om att fler artiklar måste beställas.

Sätt beställningspunkt för lagervaror

Nu kan du ställa in så du får en signal när det är dags att beställa fler av en lagervara. När värdet underskrids blir lagervaran rödmarkerad.

Längst ner på en Lagerlista hittar du knappen Beställ bristande som skapar en inköpsorder med artiklarna.

Dokumentation kring Lager

Välj startsida under dina kontoinställningar.

Nya funktioner i dina kontoställningar

Välj vilken startsida du vill ha

Under dina kontoinställningar (klicka på ditt namn när du är inloggad) hittar du nu en lista där du väljer vilken din startsida ska vara när du loggar in i serviceprotokoll.se.

Som standard är din startsida Att göra och om ni valt att inte använda Att göra blir det Arbetsorder.

Ingår du i flera grupper kan du välja startsida för varje enskild grupp. Admin-konton kommer fortsatt till Gruppinställningar.

E-postkopia till dig själv

När du skickar mail från systemet blir reply to-adressen alltid din e-postadress. Vill du ha en kopia till dig själv ställer du in det i dina kontoinställningarna.

Dokumentation kontoinställningar

Välkommen Gotlandsfilter!

Kul att ni valt att använda vårt system. Lycka till med företaget, Adam, och grattis till er nya logga.

Gotlandsfilters hemsida



Mars

NETERO använder nu Serviceprotokoll. Varmt välkomna i gänget!

NETERO levererar hållbara nätverkslösningar med en Norrländsk prägel till kontor, lägenheter, fiberföreningar, stadsnät …

Om du behöver support

Slipp gå via din e-post om du behöver vår hjälp eller har en fråga om systemet. Klicka bara på frågetecknet när du är inloggad i systemet och skriv din fråga.

Frågetecknet hittar du överst till höger ihop med chat, notifikationer mm, om du sitter vid en dator och inne i “fönstret” om du använder mobil enhet.

Nyheter i korthet

Arbetstider bokningar

Användarens arbetstider fylls i automatiskt när du gör en ny bokning på en användaren.

Filter Egen status

Vi har lagt till så du kan söka fram serviceordrar där ni har satt en egen status. 

Datum på varje artikelrad

I serviceprotokollet visas Tillagd datum för varje artikel precis som i en arbetsorder.

Generera försäljningsorder

Från en offert kan du generera en försäljningsorder.

Ladda upp dokument för serviceobjekt via serviceordern.

Nu har Rasmus fixat så du kan se och ladda upp dokument och bilder för ett serviceobjekt redan inne på en serviceorder. 

Filerna du laddar upp på en serviceorder kommer automatiskt att läggas till även i serviceobjektets dokumentation i Serviceobjektsregistret.

Uniscents logga

Uniscent använder nu Serviceprotokoll. Varmt välkomna i gänget!

Uniscent arbetar med doftdesign hos företag för att skapa unika miljöer och minnesvärda kundupplevelser.

Nya rättigheter för användare att ställa in

Det går nu att välja vem som kan se och ändra i bokningar på en arbetsorder.

  • Logga in med ert admin-konto.
  • Under Gruppinställningar – Rättigheter för användare, klickar du på användaren som ska ha dessa rättigheter.
  • Scrolla ner till rubriken ARBETSORDER.
  • Klicka i Visa bokningar och Hantera bokningar.
  • Spara.

MFT Maskin och fordonsteknik använder nu Serviceprotokoll. Varmt välkomna i gänget!


MFT Maskin och Fordonsteknik reparerar och servar maskiner och bilar.

Välkommen som användare av Serviceprotokoll.se SÄKA!

SÄKA erbjuder skräddarsydda larm till privatpersoner och företag i Norrköping, Nyköping och Katrineholm.

Besök SÄKAs hemsida

Februari

Välkomna som användare av Serviceprotokoll.se rRebel!

Som officiell importör av professionella espressomaskiner, kvarnar och hetvattensystem från tillverkare som La Marzocco, Mahlkönig, Ditting & Marco erbjuder rRebel ett stort urval av kaffeutrustning till din kaffebar, restaurang eller ditt kontor.

Besök rRebels hemsida

Kan en flygklubb använda Serviceprotokoll.se?

Borås Flygklubb (BFK) är en av våra lite mer ovanliga användare av Serviceprotokoll.se. Vi frågade Pelle Ålander, medlem i BFK, om hur klubben använder systemet.

– Jag har det för att följa upp arbetet med flygsäkerhetsdirektiv från EASA och FAA (AD) samt tillverkarnas Service Bulletins (SB) och manualutgåvor. Jag lägger in senaste version som då poppar upp i nästa service.

Läs hela intervju och se ett exempel på protokoll.

Exempel från inköpsorder som visar de olika status-färgerna

Inköpsorderfix

Status på inköpsorder har fått ett lyft. Inköpsordrar går nu att klarmarkera “Sätt som klar” och markera som skickade “Sätt som skickad”.

Färgerna i listläget ändras och visar aktuell status, precis som för andra ordrar. Grön för skapad, orange för påbörjad och mörkblå för klar. 

Nyheter i Lager-funktionen

Nu kan du exportera listor över lagervarorna i ett lager och transaktionshistoriken.

Klicka på Ladda ner-symbolen. Inne i ett lager är den svart (den högra i bilden ovan). I Transaktionshistoriken är den blå. 

Längst ner, inne på ett lager, hittar du nu också knappen Migrera. Med den flyttar du (gör en inleverans) snabbt och enkelt alla varor från ett lager till ett annat.

serviceprotokoll logo

Uppdaterad logga och design

En bra hemsida kan alltid bli bättre. Därför har vi skruvat lite på designen för att få sidan ännu lite tydligare. Hoppas du gillar ändringarna!

Sedan har vi skippat OO Software i loggan. Men det är fortfarande OO Software AB som äger och utvecklat Serviceprotokoll.se.

Tack för lånet av foton från er verksamhet VS Truck!

Välkomna som användare av Serviceprotokoll.se VS Truck!

VS Truck säljer, servar och köper truckar. De har ”Sveriges bästa utbud av nya och begagnade truckar.”

Med hjälp av Serviceprotokoll.se får de nu stenkoll på sina serviceåtaganden och kan se till ”att servicen görs i rätt tid, och med rätt insats”.
Välkomna i gänget VS Truck! Vi är så glada att ha er som kund.

Läs mer på vstruck.se

Ett exempel på vad Percus kan göra. Bilden är lånad från Percus Instagram-konto.

Percus använder Serviceprotokoll.se

Välkomna i gänget Percus!

Percus i Umeå är en komplett mekanisk verkstad med inriktning på prototyp och legotillverkning.
De tillverkar och reparerar metallkonstruktioner av olika slag. Det kan vara fråga om svetsarbeten, att byta olika typer av slitdelar eller att tillverka en ny del. De har även försäljning av handelsstål.

Läs mer på Percus hemsida

Excenterpress från PM Service

Välkommen PM Service!

PM Service, specialist på excenterpressar har börjat använda Serviceprotokoll.se. Varmt välkommen i gänget!

PM Service reparerar bl a begagnade delar och nytillverkar efter prov eller ritning.

Bilden på en excenterpress har vi fått låna av PM Service. Tack för lånet!

Besök PM Service hemsida

Support page

User manual and News

Now we have finally translated all the pages in the User Manual and also added a News page at Serviceprotocol.com.

So when ever you need information in English visit the User Manual at Serviceprotocol.com

Januari

Logga Höglandets lås & säkerhet

Vi hälsar Höglandets lås och säkerhet varmt välkomna som användare av Serviceprotokoll.se

Höglandets Lås och Säkerhet AB är en låssmed som hjälper dig med allt inom lås, passersystem och säkerhetstjänster.

.

Underhållsmässan

Pga restriktionerna som införs 19 januari har Underhållsmässan beslutat ändra datum. Nytt datum för mässan blir 31 maj – 3 juni.

Serviceprotokoll.se kommer att finnas där i monter A04:32.

Klicka på bilden så blir den mer läsbar :).

Utveckling av Lager-funktionen

Med hjälp av våra kunder har vi nu hårdtestat och utvecklat Lager-funktionen. Tack för hjälpen! Nu lämnar vi beta-versionen.

Utvecklingen innebär några nya användarinställningar. Logga in med ert admin-konto och gå till Användarinställningarna för era medarbetare. Under rubriken Lager finns dessa nya inställningsmöjligheter:

  • Skapa in- och utleverans.
  • Använda andra lager än standardlager.
    (Som standard kan en användare bara leverera från och till sitt standardlager.)
  • Visa kvarvarande artiklar under inventering
    (Använd vid en inventering om en anv behöver se artiklar som inte inventerats ännu.)
Lagervärde

Vi har lagt till ett fält för lagervärde på artiklarna i lagret samt en summering av lagervärdet för att underlätta er bokföring.

Lagervärde finns för alla era lager, inte bara huvudlagret. Det innebär att ni snabbt ser lagervärdet för lagret t ex i en teknikers bil.

Ang Inventering

Nu kan man signera hela inventeringen på en gång vilket avsevärt underlättar sluthantering av inventering.

När du inventerar kan du scanna artiklarna med en handscanner (via bluetooth). Då öppnas ett fält där du matar in antal i lager eller andra uppgifter. Det befintliga tangentbordet på ios-enheter försvinner tyvärr när man scannar så vi har lagt in ett eget för att fixa det!

Och du har väl inte missat att du kan Skapa inleverans till valfritt lager direkt från en Inköpsorder

Läs mer om Lager

Support

För att ni snabbare och lättare ska hitta till Support från oss har vi lagt upp en Support-sida. Där hittar du sådant som all dokumentation om systemet, kan söka på sidorna, FAQ.

Till Support-sidan

Foto: Karin M Persson

Kompressorteknik ML AB valde Serviceprotokoll.se!

Kompressorteknik ML AB servar och reparerar kompressorer, fläktar och pumpar. Deras inriktning är främst på biogas och bryggeriverksamhet. Kompressorteknik ML köper in begagnade kompressorer som de renoverar och hyr ut eller säljer. Företaget har 14 anställda som är lite utspridda i landet, Ludvika, Stockholm och Falkenberg. Kunderna finns i hela Skandinavien.

Vi ställde några frågor till Magnus Elnertz, CEO på Kompressorteknik ML AB

Varför valde ni just serviceprotokoll.se?
Första träffen på Google, för lat att leta vidare. ☺️
Jag träffade Börje (Kroon) på en mässa för nått år sedan där han presenterade sin idé. Sedan tror jag att det har legat i bakhuvudet.

Vad gillar ni bäst med vårt system?
Det vi framför allt letade efter när vi valde serviceprotokoll var att få ett system med maskinhistorik för att kunna följa upp vad som är gjort på respektive kund och maskin.
Toppen när systemet själv också skapar nästa service baserat på drifttimmar.
Riktigt bra att kunna bjuda in kunderna i systemet för att de skall kunna se historik och vad som är bokat.

Logo Crown

Handlar ni från Crown?

Nu har vi fixat så följesedlar och fakturor från Crown går direkt in i Fortnox.

Se alla leverantörer som vi har EDI-koppling till

Sgreen

Välkomna!

Vi hälsar Simple Green varmt välkomna som användare av Serviceprotokoll.se!

Besök SGreens hemsida

December

Logo Westerlunds åkeri

Välkomna!

Välkomna som användare av serviceprotokoll.se – S-E Westerlunds Åkeri AB!

Så här beskriver de själva sin verksamhet på sin hemsida.

”Våra transporter består till största delen av pallgods, såsom stallströprodukter och biobränsle för uppvärmning till såväl företag som privatkund. Vi kan även ombesörja andra typer av transporter enligt behov och inga uppdrag är omöjliga.”

Besök S-E Westerlunds Åkeri ABs hemsida

Foto på de som arbetar med Höglandets kompressorservice
Foto: Hasse Bengtsson

Välkomna!

Välkomna som användare av serviceprotokoll.se – Höglandets kompressorservice!

Höglandets kompressorservice ”kan allt om kompressorer – från projektering och installation till löpande underhåll”. Då kommer vårt system väl till pass!

Besök Höglandets kompressorservices hemsida.

November

Hönö värmeservice - logo

Välkommen!

Vi välkomnar Hönö Värmeservice som ny användare av vårt system.

Hönö Värmeservice har lång erfarenhet av service, reparationer och nyinstallationer av värmepumpar av alla fabrikat.

Besök Hönö värmeservice hemsida

Logo Dörrteknikern

Välkommen

Välkommen som ny kund Dörrteknikern!

Dörrteknikern erbjuder service och installation på all dörrautomatik oberoende fabrikat.

Besök Dörrteknikerns hemsida

Välkommen

Vi hälsar Balton AB varmt välkommen som kund hos oss!

Balton erbjuder fastighetsnära tjänster för mindre verksamheter. Besök Balton ABs hemsida.

Fixa QR- och streckkoder!

Nu är Rasmus klar med översynen och utvecklingen av utskriftsfunktionen för QR- och streckkoder! Sätt igång och märk upp era serviceobjekt och artiklar!

Du kan t ex:
Scanna koden på ett objekt för att få information om objektet.

Scanna en artikel när du är inne på en order så läggs artikeln till på ordern.

Läs allt om hur du skriver ut och formger era QR- och streckkoder.

Tvingande egenkontroll

Egenkontroll kan nu ställas in som tvingande. Det innebär att en egenkontroll öppnas och måste utföras när tekniker öppnar ett serviceprotokoll.

För att välja denna funktion:
Logga in med ert admin-konto, gå till Modulinställningar – Serviceprotokollsinställningar och lägg de egenkontroller som ska vara tvingande där.

Läs mer om att använda mallar såsom egenkontroll.

Fält där du lägger till mer uppgifter om en anläggning

Ni efterlyste! Vi fixade!

Ni önskade att snabbt kunna lägga till adress för en ny anläggning på service– och arbetsordrar. Det fixade vi såklart!

Klicka på +Lägg till ny anläggning inne på en order så öppnas ett adressfält.

Därifrån kan du också komma vidare till Anläggningsregistret om du skulle vilja lägga till ännu mer uppgifter om anläggningen.

Läs mer om att lägga till anläggning på en arbetsorder eller en serviceorder.

Sätt status snabbare

Nu kan du sätta status på flera punkter samtidigt i ett serviceprotokollet om servicepunkterna ligger under en och samma rubrik.

Övre delen visar en grupp av servicepunkter som du sätter status på samtidigt. Nedre blåa fältet visar en servicepunkt där du sätter status för varje punkt.

Läs mer om hur du skapar en servicemall med servicepunkter.

Oktober

Offert, teckning

Nu kan du snabbt skriva ihop en offert!

Offert-funktionen hjälper dig att snabbt skriva ihop en offert med alla nödvändiga uppgifter. Du hittar funktionen under Utför.

Offerten kan du sedan skriva ut/spara t ex som pdf.

När kunden godkänt offerten genererar du med ett enda klick en arbetsorder.

Enklare kan det inte bli!

Läs mer om offert.

Lars Käck Henrikssons Måleri

Henrikssons Måleri AB valde Serviceprotokoll.se

Lars Käck arbetar för Henrikssons Måleri AB i Viskafors. Måleribranschen är ett nytt område för oss på Serviceprotokoll.se. Så vad tycker Lars om systemet nu när han arbetat med det en tid?

”Det är riktigt, riktigt bra. Nu har jag koll på sakerna och ser vad jag gjort på ett arbete. Alla på firman kan se vad som gjorts och vem som gjort det.

Jag lägger själv snabbt upp nya jobb, som idag när jag fick nya uppdrag av en kund utskrivna på papper. Kunden finns redan i registret med alla uppgifter så det går snabbt.

Vår leverantör av färger, Caparol, är kopplad till serviceprotokoll och jag beställer det jag behöver direkt på arbetsordern. Allting hamnar automatiskt på rätt order.”

Läs hela intervju under Våra kunder.

Fixa en sidfot!

Nu kan du lägga till och redigera en sidfot för utskrifter av ordrar!

Bara att fylla i det ni vill ha med  i sidfoten – webbadress, e-post, telefonnummer, organisationsnummer, bank/postgiro-nummer …

Inställningar för sidfoten gör du genom att logga in med ert admin-konto. Modulinställningar – Utskriftsinställningar. Läs mer i dokumentationen – Utskrifter

Skriv avtal!

Tips till er som använder funktionen Avtal.

I Avtal kan du t ex:

  • Autogenerera fakturaunderlag. Genereringen av avtal sker på det intervall som du angivit under ”faktureras” på avtalet.
  • Lägga till serviceobjekt och villkor för t ex ett räkneverk.  
  • Generera försäljningsordrar.
  • Se arbetsordrar och service utförda under avtalstiden.

Och förstås en massa annat! Läs mer om avtal.

September

Underlätta för era kunder – lägg en länk till felanmälan på er hemsida!

Varför inte lägga en länk till Felanmälan i serviceprotokoll.se på er hemsida? Era kundanvändare hittar lätt rätt för att lägga in sin felanmälan.

Så gör till exempel Aveio AV-Teknik AB. I menyn för Support finns en länk direkt till felanmälan i Serviceprotokoll.se (kallas Kundportal). Med Aveios logga förstås så kunden känner igen sig.

Vill ni göra likadant, hör av er så fixar vi er inloggningssida!

Därför valde Aveio Serviceprotokoll.se.

Har ni koll på de nya reglerna för hantering av farligt avfall?

”Från den 1 november 2020 ska verksamheter rapportera in antecknade uppgifter om farligt avfall till ett avfallsregister hos Naturvårdsverket. Detta kan göras antingen via en e-tjänst eller genom att ansluta sitt verksamhetssystem till ett API.”

Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.

Vi jobbar just nu med att ansluta oss till Naturvårdsverkets API-tjänst så att ni ska kunna sköta rapporteringen smidigt inifrån serviceprotokoll.se.

Juni

Logga Caparol

Ny integration med leverantör – Caparol

Du lägger enkelt till integrationen genom att logga in med ert administratörskonto och gå till gruppinställningar. Scrolla längst ner och välj Lägg till integration.

Maj

Vänstra bilden = sök/filter
Högra bilden = exportera

Filtrera och exportera utvecklas!

Nu kan du ta ut listor över serviceprotokoll, arbetsordrar och avtal.

För serviceprotokoll och arbetsordrar kan du dessutom filtrera exporten så att du får ut precis det du vill ha med på listan!

Klicka på filter-knappen (den med bocken) och välj vad du vill ha med på listan och sedan på export-knappen (ladda-hem). Klart! Nu har du en csv-fil att öppna i ditt kalkylprogram.

För Avtal finns än så länge inget filter att ställa in utan där får du alla avtal. Vad tycker du – ska vi fixa filter där med?

April

Hmm, hur var det nu igen…?

Brukar du komma ihåg ändringar du gjort? Inte? Du är i gott sällskap!

Nu har vi utvecklat funktionen historik så du kan följa vad som hänt med en order tidigare. Vi har börjat med Artikelregistret men funktionen kommer att finnas på alla delar i systemet så småningom. Kolla längst ner på en artikelpost så hittar du Historik.

Du som är administratör behöver logga in och ge användare rättigheten. Klicka i Visa historik under Övrigt.

Låt dina kunder kolla själva!

Visste du att dina kunder själva kan få logga in på serviceprotokoll.se?

Lägg upp dem som kundanvändare så kan de när de vill logga in för att kolla på protokoll, lägga felanmälningar, läsa av drifttid mm. Vad de ser och kan göra beror på vilka rättigheter du väljer att ge kunden. Kundanvändare kostar inget extra. Du sparar tid och får nöjdare kunder!

Läs om hur Dick Kjellberg använder funktionen kundanvändare.