FAQ


Allmänt

För vem passar Serviceprotokoll.se?

Systemet är utvecklat för er som utför service, men med funktioner som arbetsorder, inköpsorder, offert, lager … passar systemet de flesta verksamheter inom underhållsbranschen.

Vilka verksamheter använder Serviceprotokoll.se?

Våra kunder jobbar med storkök, tryckluft, kaffemaskiner, kompressorer, hissar, vvs, el, truckar, av-teknik, måleri … HÄR kan du läsa intervjuer med några av våra kunder.

Jag skulle vilja bli kontaktad av er säljare!

Fyll i formuläret "Kontakta mig" på startsidan, skicka ett mail till joel@serviceprotokoll.se eller ring 033-323 31 33.

Vad kostar Serviceprotokoll.se?

Från 250:-/mån och användare, beroende på vilka delar ni vill använda. Vi har två olika nivåer. Läs mer om innehåll och kostnader i prislistan.

Kan vi använda Serviceprotokoll.se ihop med vårt bokföringssystem?

Vi erbjuder integration med de flesta bokföringssystem. Läs mer under Funktioner - Integrationer.

Vilka leverantörer kan ni koppla till?

Vi kan koppla alla större leverantörer, bara de erbjuder EDI-koppling. När kopplingen är på plats anges bara ordernummer vid beställning och artiklarna skjuts då rakt in till rätt order i systemet. Läs mer om anslutna leverantörer.

Kan våra kunder själva logga in i systemet och t. ex lägga en felanmälan?

Javisst! Du ger era kunder ett login och ställer själv in vad de ska kunna göra och se i systemet.

Hur är det med utbildning i systemet? Ingår det i priset?

Vi stöttar och utbildar tills ni känner er trygga med systemet. Kommer vi ut till er för att hålla i en utbildning kostar det 2500:-/tillfälle.

Frågor från användare

Det verkar finnas sidor och funktioner som jag inte ser? Hur kommer det sig?

Då har du inte fått rättigheter att se de funktionerna. Prata med den hos er som har tillgång till ert admin-konto så fixar hen så du får rättigheten du behöver. Det finns en mängd inställningar att göra för användare och för olika funktioner. Ser ni inte en funktion ens inloggad med admin-kontot kontakta oss så vi fixar det.
Nya funktioner tillkommer lite då och då och dessa läggs inte alltid ut automatiskt på alla våra kunder. I våra nyhetsbrev informerar vi fortlöpande om nya funktioner och uppdateringar, så håll koll på dom eller titta lite då och då under fliken Nyheter.

Kartfunktionen - hur fungerar den? Vi ser ingen karta!

Meddela oss att ni vill använda er av kartan genom att maila support@serviceprotokoll.se. För att få fram kartan måste ni därefter gå in på era anläggningar och klicka på "Uppdatera position efter adressen".

Jag har lagt in arbetad tid på en order men den finns inte i Tidsrapporten. Vad har hänt?

Du behöver uppdatera tidsrapporten. Gör så här: Ta bort alla ordrar som ligger på den dag som blivit fel genom att klicka på det röda krysset. Klicka sedan på Spara. Nu kommer du att se alla dina inlagda tider. Anledningen är att du ändrat/lagt till tid på en order EFTER att du klickat på Spara i din tidsrapport.

Varför ligger det utförda ordrar kvar i Att göra-listan?

Är ordern fakturerad? Är den det, gå in på arbetsordern, eller om det är en service, till serviceprotokollet och klicka på ”Markera som fakturerad”.

Vad betyder färgerna och symbolerna?

HÄR hittar du information om färgerna och symbolerna.

När ser man "Markera som fakturerad" och "Skicka till bokföringsorder"?

När du signerat din order.

Kan man använda ett serviceprotokoll på ett objekt som inte har något intervall men man bara vill utföra en service på det enligt ett protokoll?

Javisst, kan du det. Klicka på Serviceprotokoll och sedan plusset. Skapa gärna en mall om du jobbar på detta sätt ofta så går det snabbt att lägga upp protokollet. När du valt serviceobjektet finns ett fält för att välja en mall.

Varför kan jag inte ta bort en serviceorder?

Börja med att ta bort serviceprotokollet som hör till ordern. När det är gjort kan du ta bort serviceordern.

Jag jobbar med lägenheter. Måste jag lägga in varje lägenhet som ett serviceobjekt?

Nej, men fördelen med att lägga in ett serviceobjekt i systemet är spårbarheten det ger. I detta fallet kan tex. fastigheten vara ett serviceobjekt.

Jag vill lägga till/ta bort användare (ändra antal licenser). Vad gäller?

Det gör du enkelt själv genom att logga in som admin. HÄR kan du läsa mer om hur du gör det. Avtalstiden är 3 mån om inte annat avtalats. Licenserna faktureras i förskott. Ändringar i antal användare/licenser slår igenom på nästkommande faktura. Säger du upp licenser bör du alltså göra det innan 3-mån-perioden är slut.