VS truck


– Jag använder register väldigt mycket för att hitta kunder och objekt snabbt och det går smidigt att skapa ordrar utifrån registerna.

Serviceprotokoll-gänget åkte till VS Truck i Viared strax utanför Borås. Där träffade vi Johan Skoglund, fältservicetekniker med över 20 års erfarenhet som tekniker. Till 98 % servar och reparerar han truckar men ibland blir det reparation av traktorer och hjullastare.

– Jag har reparerat förarlösa truckar över hela världen men nu har jag varit på VS Truck i två år och reparerar manuella truckar i Västsverige. De flesta reparationerna är ute hos kund men just nu gör jag en stor ombyggnad av en truck, byter hela elektroniken, från ett väveri och det gör jag här i verkstad.

VS Truck behövde ett nytt system för att få till leverantörskopplingar och snabba upp faktureringsflödet och Johan var en av de första av teknikerna som började jobba i Serviceprotokoll.se.

Nu har han jobbat, via sin mobil, i Serviceprotokoll.se ett drygt halvår. Johan älskar att arbeta i sin telefon. Datorn använder han bara för att koppla in sig i truckarna.

– Jag har kommit in i det rätt bra. Jag har bara jobbat två år på VS truck men jag har erfarenhet från flera andra system. Serviceprotokoll är det bättre systemet av de jag jobbat med. 

– Jag var negativ i början, men det är som vanligt. Sur gammal gubbe, skämtar Johan. Nu är jag väldigt nöjd med systemet. Det är mer lättjobbat i Serviceprotokoll.

VS Truck har leverantörskopplingar till en rad leverantörer. När de hämtar artiklar och delar är det bara att ange arbets- eller serviceordernumret så hamnar kostnaden på rätt ställe.

– En grej som är bra är att om man går in och tittar på sin order, så ser man att varorna är på väg och vet att de kommer nästa dag.

– Det som kommer att bli mycket bättre än tidigare system är att kunna gå tillbaka i protokollen och se vad som är gjort. Vi har ju våra egna kunder men om vi besöker varandras kunder så ser jag ju direkt vad som är gjort på maskinen. Spårbarheten är väldigt bra.

– Innan körde vi protokollen på papper, berättar Johan. Systemet är ett stort steg framför, att slippa alla papper.

Spårbarheten är bra för arbetsordrar också, tycker Johan.

– Man ser till exempel lätt återkommande fel på en truck. Då får man gå in djupare och se vad som är fel.

Det går aldrig att planera sitt arbete någon längre tid framåt, berättar Johan, för det händer alltid akuta saker. 

– Förr hade vi listor på alla truckar, nu är det bara att gå in i Serviceprotokoll.se. När vi får ett akut ärende kollar jag vilka andra kunder och uppdrag som finns i närheten och tar dem samtidigt. Köra bil tjänar man inga pengar på, säger Johan.

– Innan hade vi inte tilldelade kunder och inga anteckningar om när det var servicemånader och vem som var ansvarig tekniker. Nu går jag bara in på Register – Kunder och väljer listvy så jag får mer fält. I fältet “kommentarer” har vi lagt vilken servicemånaden är och då kan jag sortera på månad. På så sätt ser vi när man ska besöka kunden. Det är ett väldigt bra hjälpmedel.

– Jag använder register väldigt mycket för att hitta kunder och objekt snabbt och det går smidigt att skapa ordrar utifrån registerna.

–  Min Att göra-lista är rätt hårt sorterad, för ser jag för många ordrar i listan missas det lätt en order. 

VS Truck använder funktionen Lager och Johan har ett billager men det är inte inlevererat så hans billager står på minus än så länge.

– Men det är ju inte systemets fel, säger Johan och skrattar.